Czy mamy obowiązek podania numeru PESEL?
Zdarza się, ze Nadleśniczy wymaga podania we wniosku o udostępnienie gruntu do poszukiwań numerów PESEL uczestników poszukiwań. Czy to jest zgodne z Zarządzeniem 47 DGLP i innymi przepisami?
Należy przyjąć, że nie. PESEL możemy podać co najwyżej, własny, dobrowolnie i osobiście.
Skąd więc takie działanie niektórych nadleśnictw? Niestety wynika to z lekkiego zawirowania zapisów Zarządzenia.
Spójrzmy na część Zarządzenia określającą, co zgoda powinna zawierać:
Rzeczywiście w ust. 1 pkt 1 mowa jest o tym, że zgoda powinna zawierać ew. PESEL, ale jednocześnie wskazuje to jedynie na ewentualność, a nie wymóg obligatoryjny. Ponadto dotyczy jedynie osób wnioskodawców, a nie wszystkich uczestników prowadzonych prac. Należy to więc rozumieć, że jeśli dobrowolnie takie dane w swoim imieniu jako wnioskodawca/wnioskodawcy podaliśmy, to one powinny zostać zawarte w tej zgodzie. No niezbyt to szczęśliwie zostało sformułowane ale mówi się trudno. Dość, że jeśli takich danych (ewentualnych) nie podaliśmy to Nadleśniczy nie może ich od nas wymagać. Nie może ich tym bardziej wymagać od pozostałych osób biorących udział w planowanych pracach.
Czy na pewno?
W tym celu sprawdźmy tę część Zarządzenia, która dotyczy elementów, jakie wniosek na udostępnienie gruntów, powinien zawierać.
Jak widać, nie ma mowy w elementach obligatoryjnych wniosku o konieczności podania numeru PESEL. Podajemy imię i nazwisko oraz adres wnioskodawcy lub wnioskodawców, lub nazwę i adres siedziby organizacji wnioskującej. Nie ma mowy nawet o adresach osób biorących udział w pracach. Można przyjąć, że lista osób dotyczyć może jedynie ich imion i nazwisk.
Pamiętajcie! Pobierając numery PESEL i inne wrażliwe dane od uczestników sami musielibyśmy stać się administratorami tych danych i zawierać z nimi klauzule informacyjne o sposobie i celu przetwarzania ich danych.
Czy nadleśniczy może więc wymagać więcej informacji niż określił to par.4 Zarządzenia? Z pozostałych przepisów wynika, że nie może.
Każda odmowa udostępnienie gruntu musi zostać uzasadniona przepisami Zarządzenia 47 DGLP z dnia 13 lipca 2018 r., oraz przepisami ustawy O lasach z dnia 28 września 1991 r.
Jeśli więc zdarzy się, że Nadleśniczy wezwie Was do uzupełnienie wniosku o dane PESEL wnioskodawców i/lub uczestników, należy w formie pisemnej odmówić takiego uzupełnienia, powołując się na wskazane wyżej przepisy. Takie wezwanie nie wynika raczej ze złej woli, prędzej z niewłaściwej i może nadgorliwej interpretacji zapisów Zarządzenia. Jeśli na spokojnie i rzeczowo przedstawimy nasze stanowisko z uzasadnieniem, jest niemal pewne, że Nadleśniczy odstąpi od podania danych PESEL.
W innym przypadku przysługuje tryb skargowy do RDLP a nawet DGLP.
całe Zarządzenie 47 DGLP możecie znaleźć tutaj:
https://poszukiwacz-weekendowy.pl/wp-content/uploads/2021/05/Zarzadzenie-DGLP-2018-r..pdf
opracowała Joanna Kaferska-Kowalczyk